Menu

Dansk computerspil overhaler dansk film

Computerspils omsætning har overhalet den globale filmbranche, hvilket ikke længere er en nyhed.
Det punkt nåede computerspil allerede for mere end 5 år siden.

Men at dansk computerspil nu giver dansk film baghjul, kommer måske bag på nogen.
Især fordi det generelt er kendt, at dansk spiludvikling lever lige på kanten af overlevelse, hvor udviklerne faktisk ikke ved om de har et job imorgen. Det skyldes bl.a. manglende investering/fonding til spiludvikling. Udover at de danske investorer og business angels endnu ikke har set skriften på væggen, har også de danske politikere sovet i timen. De fik allesammen over en bred kam for mange år siden forelagt dokumentation for, hvorfor det ikke er en god ide, at Danmark investerer i spiludvikling. Kunne Danmark have været spiludviklingernes Mekka? kunne vi have eksporteret for milliarder af kroner og have skabt flere tusinde arbejdspladser ?

Det kan vi ikke vide nu, men faktum er, at politikerne og investorerne sov i timen da det kunne lade sig gøre. Idag er toget er kørt for Danmark, og det vil kræve utrolig mange ressourcer, hvis Danmark skal bevæge sig op på det globale plan med spiludvikling.

Et danskudviklet spil har dog virkelig ramt benhårdt med fullblown international succes. Legendariske Hitman, som udover at være den første rigtige danskudviklet eksportsucces, også var et af de første spil, som endte med at blive til en succesful Hollywood filmproduktion.

IO Interactive A/S (IOI), dansk computerspilfirma, blev grundlagt 1998 af Nordisk Film og spiludvikleren Reto-Moto;
I 2000 udgav IOI, spillet Hitman: Codename 47 til PC.
2 år efter kom Hitman 2: Silent Assassin til PS2, XBox og GameCube.
Hitman 2 havde i 2010 solgt 3.5 mio eksemplarer.
2007 udkom første udgav af Hitman som en stor Hollywood produktion.

Firmaet blev i 2004 købt af britiske Eidos, og i 2009 kom selskabet ind under japanske Square Enix.

Det er dog den eneste rigtige danske spiludviklingsprojket der har slået igennem rigtigt på globalt plan.
Men nu er det altså alligevel sket i Danmark. Computerspilbranchen har overhalet den danske filmbranche.

Samlet omsætning Eksport
Film  1.1mia  348mio
Reklamefilm  0,5mia  39mio
TV  1.3mia  166mio
Computerspil  1.1mia  747mio

– Når vi nu har nået den magiske grænse på en milliard kroner, kan investorer og politikere forhåbentlig bedre få øje på det industrielle potentiale, der også er, siger Jan Neiiendam, formand for Interactive Denmark, til Politiken.

I det nuværende filmforlig, der gælder fra i år og frem til 2018, blev støtten til computerspilbranchen fordoblet til 10 millioner kroner om året. Til gengæld modtager dansk spillefilm alene 191 millioner kroner om året.

Om støtten og investeringen til computerspil vil tage fart nu, vil kun tiden vise. Vi kan nøjes med at konstatere at branchen nu har vist sit værd og potentiale – også her i lille Danmark !

Kilder

Producentforeningen
DR.dk
Den Store Danske
Politiken


Danske eSport - Facebook chatgruppe https://www.facebook.com/groups/1508178942841208/

eSport.dk - Hurtige eSports nyheder https://www.facebook.com/eSportdk/
www.slap.dk - www.eSport.dk - www.CopenhagenGames.com www.Comiccon.se ... og mere på vej :-)

No comments

Skriv et svar

Log ind:

Aktive Turneringer

Artikler