Menu

Dansk eSport – PENGE PÅ VEJ TIL CSGO

Først og fremmest kan vi lige så godt slå fast Dansk eSport = Counter Strike.
League of legends poppede lige op, men er nu på vej nedaf igen. Fifa, Starcraft og ludo har aldrig rigtigt fået fat i masserne. Hearthstone er godt nok populær, men den er helt ny på eSports-scenen og vi har endnu at se hvorlang tid det holder. Der er intet andet på niveau med Counter Strike når det kommer til eSport!

DANMARKS STØRSTE TURNERING
Vi startede med at lave turneringer på SLAP.dk i 1999
Op igennem årene, har SLAP.dk været Danmarks største turnering. Med mere end 150 hold i SLAP LIGAEN alene, som spillede 3 sæsoner hvert år var SLAP ikke alene Danmarks største turnering, men målt på antal spillede kampe, var SLAP.dk en af europas største eSports turneringer.
Således var SLAP LIVE også det første danske events som havde udenlandske deltagere.

Der er fortsat i Danmark ikke nogen der har slået den størrelse, og ikke engang vi selv er lykkes med at komme deroppe af igen – endnu.

FLERE PENGE I BRANCHEN
Forskellen fra dengang til idag, bortset fra at det nu hedder CS:GO istedet for CS1.6, er at der idag er langt flere midler til branchen. Der er simpelthen flere penge for både spillerne, arrangørerne og game medierne. Vi har meget mere at gøre godt med. Især her i 2016 er det ved at eksploder – allerede i starten af året er der kommet den ene projekt op efter det andet, som er født med mange penge, og hvor der er stærke erfarne kræfter med.

Det er superfedt !
Investeringerne ER begyndt at vælte ind til dansk eSport nu.
Professionelle folk er på vej ind til at håndter både hold, organisation, spillere, turneringer osv.
BIG MONEY !

MEN MEN MEN MEN …..
MEN, og der er et stort MEN i al det her.

Dansk eSport og især CS:GO hold/spillere har et kæmpe problem.
Det er det ene problem som til alle tider har været, og fortsat er dansk eSports achillessene.

USTABILE HOLD
Ustabilitet blandt danske CS:GO hold er enorm, og er en kæmpe barriere for den videre færd.
Vi havde det allerede i SLAP helt tilbage i starten af af dette årti, og det tog os rigtige mange år at finde, skabe og finpudse det hele så vi fik en god stabil liga.

Men problemet er der fortsat den dag idag.
Vores egen CSGO LIGA, som vi  har starter her på eSport.dk, og som vi er ved at bygge op skridt for skridt, lider af løbende frafald. Det samme ser vi hos stortset alle andre arrangører – alle mister det ene hold efter det andet.

SAMME MØNSTER
Det er helt det samme mønster vi så tilbage i starten i år 2000
Årsagerne til at holdene falder fra hinanden er mange. Man taber lige et par kampe i starten og tænker at nu kan vi ikke vinde, så gider vi ikke spille.
En eller anden får tilbudt en plads på et andet hold, og væk er han, og så opløses resten af holdet. Der er alle mulige teenage dramaer blandt de danske hold.

GRÆSSET ER GRØNNERE PÅ DEN ANDEN SIDE
Rigtige mange spillere tror at det er nemmere på det næste hold. Men det holder stortset aldrig. Det andet er ligeså ustabil eller god/dårlig som den du lige har forladt. Der er en stor chance for at når du kommer ind, så forsvinder en anden fra dit nye hold videre til et andet sted.
Og sådan bliver det bare ved og ved og ved.

HVAD ER DET I JAGTER
I vil gerne vinde, I vil gerne have præmier og penge, I vil gerne være DKs næste topstjerne og alle vil gerne være en del af DKs næste Astralis eller Dignitas.
Tror I virkelig at I når dertil ved at skifte hold hele tiden ?
Tror I at I kommer dertil når I skrider fra turneringer efter at have tabt et par kampe ?

HOLDE SAMMEN ER ALT
Se de store fodbold hold.
Hvor ofte har de nye spillere inde ?
Hvor ofte skrider de fra turneringer fordi de får skidt start ?

Se på Astralis, Diginitas, NiP, Fnatic osv. – alle dem I ser op til.
Hvor ofte har de nye spillere inde ?
Hvor ofte skrider de fra turneringer fordi de får skidt start ?

SÅDAN VINDER I
Det er så f…… simpelt, at det næste gør ondt – jo længere tid I spiller sammen, jo bedre bliver jeres teamwork !
Er der en spiller der ikke lige gør det så godt, så lad ham træne det op han mangler. F.eks. jeres AWPere. Lad ham træne sine færdigheder op sammen med jer, istedet for at finde en anden. Den der træner op sammen med jer, vil også kunne give jer et meget bedre sammenspil end en ny person.

Det handler om at give plads til hinanden, så I hver især kan udvikle jeres færdigheder. Og det gør I kun hvis I bliver sammen over længere tid.
På denne måde, bliver I både bedre som individuelle spillere, men også jeres teamplay bliver finpudset til noget virkelig virkelig flot samspil.

HAR SET DET I MANGE MANGE ÅR
Jeg har personligt arbejdet med eSport i mange år, og er nok på nuværende tidspunkt den person der har været i branchen længst. Jeg var en af de første i branchen der gik fuld tid med eSport og har brug ufattelige mange timer, dage, uger. måneder og år på eSporten.

Jeg har set hold som har bestået af individuelle middel spillere, men deres teamplay har givet dem præmier med hjem.
Jeg har til alle tider set at det hold der står med pokalen til sidst, er et af de hold der har spillet sammen længst.

Flere af de spillere der idag spiller i Dignitas og Astralis, har jeg set gennemgå den process med gentagne holdskifte over mange år. De kom aldrig videre i den tid, men se nu ………………

Stabiliteten på et hold har givet gutterne hos Astralis og Dignitas success, og det er PRÆCIS det som vil give jer success.

MANGE PENGE ER PÅ VEJ TIL DANSK ESPORT
Der er SINDSYGE mange penge på vej til dansk eSport, og den eneste måde du får fingrene i de penge er at gøre en indsats for at DIT hold holder sammen og gennemføre de turneringer I får startet.

Hold sammen og gør jeres ting færdigt !

 

 


Danske eSport - Facebook chatgruppe https://www.facebook.com/groups/1508178942841208/

eSport.dk - Hurtige eSports nyheder https://www.facebook.com/eSportdk/
www.slap.dk - www.eSport.dk - www.CopenhagenGames.com www.Comiccon.se ... og mere på vej :-)

9 comments

  1. JKN siger:

    Fed artikel, Sui! Jeg er meget enig i dine betragtninger, vi har simpelthen brug for en mere stabil dansk scene.

    Jeg har altid været stor fortaler for klart definerede sæsoner præcis som vi ser det i fodbold, som du nævner som eksempel. For det er forkert at sige, at der ikke skiftes løs i fodbold, det gør der! Men forskellen er, at det kun MÅ ske i transferperioderne. Vi forsøgte at tvinge holdene til lignende i cs 1.6, da jeg var hos ESL Nordic med Pro og Amateur Series. Da var man låst til sit hold og kunne først skifte efter endt sæson (og så selvfølgelig reglen omkring min. 3 fra det gamle lineup for at holde pladsen).

    En anden ting at diskutere er, hvorvidt det egentlig holder stik, at teamplay efter x antal måneder faktisk udkonkurrerer individuelle skills hos et nyt hold. I den forbindelse var det meget ærgerligt at læse interview med Onlinerol, som netop har vundet CG lan, som vel må betragtes som Danmarks anden største event efter cph games. Link her: http://www.gaming.dk/articles/2858-onlinerol-vinder-cg-lan
    4 måneder med samme 4 spillere bærer heldigvis frugt, men “Vi stoppede med at pracc 2-3 uger før eventen (…)” taler desværre imod det.

    Jeg håber, at vi ser en mere stabil dansk scene i fremtiden, men jeg tror, at ansvaret ligger hos jer arrangører. Teenagerne bliver ved i denne stil, medmindre der kommer regler, som forhindrer det! Et samarbejde mellem Esportdk, csgodk, gamingdk(?), CG lan og andre danske arrangører ville være guld værd. Der kunne defineres halvårlige sæsoner, hvor spillerne ikke må skifte mellem to hold (dispensationer kan gives? eller regler om x antal karantænedage efter et skift). Cheaters kunne udelukkes fra alt. Spillerlicenser?

    Som du selv siger, er CS GO ved at vokse sig så stort som de traditionelle sportsgrene, hvor de her ting har været standarden i LANG tid. Det er på tide, at de organisatoriske rammer omkring cs go kommer på samme niveau.

    • Sui siger:

      Ansvaret ligger ikke hos arrangørerne, men LØSNINGEN ligger tildels hos arrangørerne 🙂

      Heldigvis er det sådan at de forsekllige arrangører idag er begyndt at snakke sammen, og dialogen er MEGET bedre end den var i gamle dage. I dag er der forståelse for at selvom vi indbrdes er konkurrenter, så er der til fordel for os alle at kunne arbejde sammen.
      Den process er igang.

      Men den anden del af LØSNINGEN, er at holdene også begynder at forstå, at fremtiden for danske eSport ligger i stabiliteten hos såvel deltagere som arrangører.

      Nu er det seriøst – og så skal også teenagerne rette sig ind.
      Udfordringen for mange er at man kan ikke låse folk til noget uden betaling – derfor handler det om at folk forstår og begynder at rette ind. Så kommer guldet til os alle.

  2. zeko siger:

    Som jeg ser det, har eSport.dk et problem. Fordi ja, vi vil gerne have præmier – men hvor bliver de af? Vi har stadigvæk ikke modtaget halvdelen af vores præmie fra sidste CSGO sæson.

    Det er da betryggende at høre at dansk esport får flere penge, men hvis præmierne ikke når spillerne, hvad nytte gør det så?

    • Sui siger:

      Det har ikke rigtigt relevans til det her, men nu du skriver, så er det sådan, at præmierne har været i klemme mellem Logitech og Fona, i forbindelse med den udfordring som Fona har haft.
      Jeg forventer at det kommer det på plads inden længe, nu Fona er kommet videre, men det er lidt ude af mine hænder når det er en advokat der tager alle beslutninger.

      De kontante pengepræmier som I alle har fået, har jeg udbetalt af min egen privat lomme.
      Det er således kun hardware produkterne som er i klemme, og som vi fortsat afventer.

      • zeko siger:

        Beklager mit sure opstød i kommentaren ovenfor. Jeg ved, at du arbejder hårdt for dansk esport, og jeg forstår at Fona har haft problemer.

        Fortsæt det gode arbejde, Sui. Vi sætter pris på det du gør for dansk esport.

        • Sui siger:

          Det skal du ikke undskylde. Det er skidehamrende frustererende for os alle med de hardware præmier.
          Så jeg kender udemærkt godt den følelse I sidder med derude.

          Vi skal nok få det løst.

  3. JKN siger:

    Lige en kort pointe: Mere end 1 kamp om ugen er for meget!

    Dette er ikke grunden til, at teenagerne ryger fra, men det rammer derimod os med en hverdag, studie/arbejde og andre forpligtelser at se til. Vi har meget svært ved at finde datoer til alle kampe, fordi det går ud over det gamle slap koncept med “kamp hver søndag kl 20” i den regulære sæson. Playoff kan I selvfølgelig stille andre krav, men over en lang sæson tror jeg altså, at I skal tilbage til 1 kamp om ugen. Jeg nævnte det også i en tidligere nyhed herinde.

Skriv et svar