Menu

Dansk eSport skal videre – SPIL TITLER

Spil er spil, og kan bruges til mange ting.
Underholdning, undervisning, tidsfordrive, forretning og konkurrence.
Netop konkurrence delen er hjertet i eSportens verden.

Imodsætning til aktiviteter som Fodbold, Tennis, Basket mfl., så ændrer spil til eSporten sig løbende. Når det sker, så sker der også en løbende justering fra spillerne, sponsorerne/investorerne, spiludgiverne og arrangørerne. Derfor er at ret vigtigt at have fod på hvilket spiltitler der, til enhver tid, er aktuelle i eSportens verden.

Men først lidt info om verdens første computerspil.


Computeren EDSA
Electronic Delay Storage Automatic
Det allerførste computerspil var “Noughts and Crosses” (Kryds og Bolle) som blev udviklet i 1952, af Alexander Sandy Douglas, som en del af hans ph.d. opgave om human-computer interaction. Computeren, EDSA, var et monster som stod på Cambridge universitet. Spillet var et simpelt Kryds og Bolle spil, baseret på tekst.

Counter-Strike (CS)
Valve = Firmaet der ejer Counter Strike og Steam klienten.
Steam = Lille program som millioner af spillere har på PC. Verdens største spildistribution, og du kan ikke spille CS uden Steam.

I Danmark blev eSporten født med CS. Vi skal helt tilbage til ca. 1998/1999, hvor Dansk eSport så sit spæde start. Dengang var det ganske simple online turneringer, drevet af unge ildsjæle, og det hele var ren sjov og ballade. Communitiet eksploderede og flere og flere aktører og flere og flere aktiviteter så dagens lys. Men selvom der var mange dedikerede ildsjæle, så vararrangørerne ofte meget unge. Manglende forståelse for strukturering, forretnings-forståelse osv., gjorde at det hele var et virvar af ting, hvor noget virkede og noget ikke virkede.

Det var en af årsagerne til hvorfor et projekt som SLAP.dk blev til en success meget hurtigt. Turneringen blev håndteret, der blev skabt en eller anden form for infrastruktur og forespørgsler blev besvaret. Ganske kort så fungerede ting, og SLAP.dk blev Danmarks største turnering med helt op til 150 spillede hold i hver sæson. Med 3 sæsoner i Counter Strike alene, er det nok også et af nordens største turneringer baseret på antal spillede kampe.

Derudover opstod 3 andre stærke communities der var baseret på nyhedsformidling. Xplayn.com, Played.dk og gaming.dk
Ud af disse så eksisterer gaming.dk fortsat, dog med mindre aktivitet, og SLAP.dk aktiviteterne er ved at flytte til hertil på eSport.dk. Op til dette punkt, var dansk eSport baseret på Counter-Strike alene.

Fra ca. 2010 begyndt at det gå lidt ned af med CS, og League of Legends begyndte at vokse frem.
I 2012 lancerede Valve deres nye version CS:GO, og det fik hele CS communitiet til at knække sammen. I forvejen led dansk CS af kampen imellem de 2 tidligere versioner CS.16 og CSS. CSS kæmpede i nogle år for at få fat på markedet, og i DK var det faktisk lige ved at lykkedes, da Valve smed deres nyeste version på markedet.

Så Valves katastrofale timing gav endnu mere luft til Riot og LoL.


LINK: DANSK ESPORT SKAL VIDERE – CSGO LIGAEN


League of Legends (LoL)
Riot = Firmaet der ejer LoL
LCS = Riots hovedturnering – som et VM

Frem til 2015 var det således LoL der primært tegnede eSporten i Danmark. Og det gik også ganske fremragende. Riots indsats med LCS , nyhederne om de store præmier, spillere der fik løn for at spille, det ekstrem hastig voksende tilskuer og seer tal, har virkelig bragt eSporten et par store skridt videre. Riot har på ganske kort tid, med LoL, skabt noget man kunne beskrive som “Små skridt for firmaet, store skridt for spillerne og kæmpe spring for eSporten“. De fik rusket godt og grundigt op i branchen, og sat gang i den professionelle mølle. NU øjnede virksomhederne mulighederne og en global process blev sat igang.

LoL voksede sig stort, RIGTIGT stort. Med utrolig mange millioner af spillere over hele verden er det blevet en af tidens største underholdnings forteelser. På spillersiden er det ganske naturligt, men hvad der var helt specifikt og som har rykket balance for global underholdning, er at pludselig begyndte seertallet at vokse eksplosivt i LoL. Det er herfra at tal som 27 og 34 millioner unikke seer bliver slynget ud til højre og venstre.

Hvor CS har æren for at føde og starte eSporten har LoL æren for at flytte seertallet helt oppe i skyerne.

SKUBBER ANDRE IGANG
En afledt effekt af Riots indsats, var at andre spiludviklere/distributør som Blizzard, Valve, EA, Activision m.fl. fik øjnene op for at eSporten i virkligheden kunne sikre meget større indtjening på spilduvikling. Så stortset alle gik igang med at bygge eSports-perspektivet ind i deres spil. Udviklerne havde jo nok været igang med eSports delen tidligere, men Riot fik pustet en del til ilden. Et eksempel er Valve som tidligere ikke ville gøre noget på event/turneringssiden fordi de derved ville tage parti i forhold til kampen mellem turnerings/event arrangørerne. Den holdning blev skrottet med indførelsen af deres Majors som i den grad løfter en turnering/event op på et helt andet niveau, men også samtidig skaber en skævridning i den indbyrdes konkurrence mellem de forskellige events og turneringer.

COUNTER-STRIKE TILBAGE
CS er altså på vej tilbage, og her i 2016 er toget ved at blive bygget en del større en den var før 2012 – og den kører nu!
Når Valve laver et af deres Majors – så er der samlet set mere end $ 12 mio  på spil !
Det er præmiepenge, stickers-salg, hotel/rejse etc., og det sætter ting lidt i perspektiv, og giver også en følelse for hvorfor Counter-Strike er på vej tilbage som toppen af poppen på global eSport.

I Danmark er CS også ved at tage fart igen. Tilbage i 2012, hvor vi satte slap.dk på pause, var vi ca. 36.000 medlemmer. En del af dem er sikkert folk der ikke spillede mere, dobbelt profiler osv., men det viser bare lidt om potentialet i dansk eSport. Væksten af spillere i CS bliver endnu større nu, men der bliver også en større kamp imellem arrangørerne.

At 2016, som spået, skulle blive det største år for dansk eSport, er understreget her i starten af året, hvor vi har set sådan noget som Sunstone Capital og rigmanden Tommy Ehlers der har investeret stort i et Counter-Strike hold. For forståelsen skyld, så er tanken f.eks. at bygge det, som FCK, Brøndby, Real Madrid, Barcelona etc. er for fodbold. Det skal siges at vi rent faktisk har en dansk talent masse til at kunne matche os på verdensplan!

BATTLEFIELD(BF) og CALL OF DUTY(COD)
BF er udviklet af firmaet DICE og distribueres af EA
Call of Duty er udviklet af Infinity Ward, Sledgehammer og Treyarch og distribueret af Activision

Men det er ikke alle spil der slog igennem som eSports-titler, for en af de ting som mange af udviklerne/distributørerne ikke forstår er at, hvis man vil have success med eSporten idag, så er det helt som det er med alt muligt – man skal invester i skidtet.
Som et eksempel har vi set både Battlefield fra EA og Call of Duty fra Activision, som begge spil havde enormt potentiale indenfor eSportens verden. Men manglende eSports investeringer og begge virksomheders forretningskoncept har til al tid bremset eSportens udvikling med disse 2 spil.

BF og COD har det forretningskoncept at der kommer en ny version af spillet hver år, og der er markante ændringer hver gang.
På salgssiden er det et kæmpe success, fordi alle med en konsol spæner ned og står i kø for at få fingrene i det første eksemplar, men for communty og eSport er det en showstopper. Hvergang det lykkes at bygge et community op i et af disse spil, så bliver det splintret til atomer ved hver ny lancering.


LINK: DANSK ESPORT SKAL VIDERE – STABILITET


HEARTHSTONE (HS)
Et simpelt Magic Card spil som et computerpil. Bliver det til en millionsucces ligesom Counter-Strike og League of Legends ?
Personligt ville jeg sige nej, og siger fortsat nej, men ikke destumindre er HS, i skrivende stund, ved at vokse sig enormt stort, og er begyndt at få en tilstedeværelse på de helt store events, med mange præmier og tilskuer.

Der er ingen tvivl om at HS, på ganske kort tid, har slået sig fast som en af de store og etablerede eSports titler.
Faktisk er det sådan at HS blandt alle større eSports titler må siges at have slået sig fast på allerkortest tid.

ANDRE TITLER
Andre titler som Fifa, DotA og på et tidspunkt også WOT osv., har luret lidt i baggrunden, uden at slå sig rigtigt stærkt fast.

Fifa har dog grundet indsatsen fra EA Danmark, faktisk fået en ok størrelse når det kommer til eSport, men det er aldrig rigtigt blevet den helt store tække med rigtige mange spillere og seer. Nu EA har lukket deres afdeling i Danmark, kan vi nok forvente at Fifa som eSports titel vil falde lidt i den kommende tid.
Der går rygter om at Pro Evolution Soccer (PES), en konkurrent til Fifa, øjner chancen for gå ind og tage lidt af markedet her i Danmark, og set i lyset af situationen giver det da også god mening.

En anden årsag til Fifa udbredelse, kan være at det jo er ganske nemt at forstå for udenforstående. Fodbold er fodbold, og der skal en kasse ind i den modsatte ende af banen og alle spillerne har hver deres beklædning.

DotA bliver der snakket rigtigt meget om. Men i Danmark bliver det ved snakken. Jeg tror en del af virakken omkring DotA med snilde kan kædes sammen med de uhyrlige summer som Valve har fået samlet til præmier i deres The International (over 60 mio kr.). Det er nok netop denne snak som har fået TV2 Zulu til at start deres eSports program med netop DotA. Jeg vil påstå at det er en gruelig fejl, som kan koste programmet livet. Man glemmer at TV2 er for danske seer, og ingen gider altså at kigge på DotA herhjemme. Til sammenligning har vi prøvet at lave DotA turnering nogle gange til Copenhagen Games, men der kom ikke andet end 4-8 hold. Vi kan kun håbe på at beslutningstagerne forstår at seer-potentialet i eSport er enormt, men at det bare er en dårlig beslutning med DotA som har givet den kedelige start. Til sammenligning havde vi samlet set ca. 2.5 mio unikke seer på alle livestreams til Copenhagen Games 2015 – over 3 dage !


LINK: DANSK ESPORT SKAL VIDERE – 134 MIO SEER TIL ESPORTEN


FORSKEL PÅ ESPORT OG SPORT
Til sammenligning med almindelige sport hvor “sportstitler” som fodbold, basket, tennis etc., holder sig faste og derved har givet både branchen og det enkelt spil en mulighed for at gro sig fast. Der kan godt kommer mindre justeringer i regler og rutiner, men i store træk er det de samme spil, som er spillet over rigtige mange år. De første versioner af fodbold stammer helt tilbage fra 2.000 år før Kristius, fra det område vi idag kender som Ægypten. Basket blev opfundet i 1891 og tennis siges at stamme fra munke der slog til en bold med hånden i 1100 tallet.

eSporten er kommet for at blive.
Så eSporten som opstod i forlængelse af IT revolutionen er i sportslig og kulturel henseende ganske ung.
Derfor er det endnu imponerende at eSporten er vokset så hurtigt, på så kort tid, og endda uden den helt store organisering som vi ser i alle mulig andet sport. Måske netop det og historien om det hastig voksende cyberspace, er forklaring på hvorfor eSporten er vokset så stor og hvorfor vi idag kan sige at eSporten er kommet for at blive.

Min påstand er et eSporten ikke alene er kommet for at blive, men, basret på antal spillere og seer, bliver det større end al andet traditionel sport som vi kender. Det er kun et spørgsmål om tid!

 


Danske eSport - Facebook chatgruppe https://www.facebook.com/groups/1508178942841208/

eSport.dk - Hurtige eSports nyheder https://www.facebook.com/eSportdk/
www.slap.dk - www.eSport.dk - www.CopenhagenGames.com www.Comiccon.se ... og mere på vej :-)

No comments

Skriv et svar