Menu

eSport som sportsgren – Kan gamere sammenlignes med atleter?

eSport som sportsgren – Kan gamere sammenlignes med atleter?

Der har i den seneste periode været et stort fokus på eSport i de danske medier, herunder vores nationale sejr i Counter Strike (hvilket er den eneste dag danske journalister nogensinde har kigget anerkendende på dét at spille computer), samt FC København og Nordisk Films lancering af deres eSports-projekt. Selvom dette glædeligt blev beskrevet i de danske medier, tvivler jeg dog på, at den danske befolkning vil se tilbage på 2017 som året, hvor Danmark vandt i Counter Strike på samme måde, som man vil se tilbage på EM i 92. Men måske, hvis eSport en gang i fremtiden bliver anerkendt som sport og gamere derved vil stå på lige fod med almindelige atleter, vil et af de fem første spørgsmål i Hvem vil være millionær være; Hvornår vandt et dansk hold VM i Counter Strike?

Hvad sker der med eSport?

Men hvor kommer denne pludselige interesse for eSport fra? Kan det betragtes som en sportsgren og kan DE, og med DE mener jeg forestillingen om nørden med ølvom, en pose osterejer og 15 tomme dåser sodavand, betragtes som atleter?
Personligt er jeg ikke fanget i denne forestilling, da jeg selv tidligere har spillet en del computerspil (læs: Counter Strike, World of Warcraft etc.), hvor jeg selv deltog i daglige træninger, konkurrencer m.m. Det vil sige, at jeg oplevede, hvad det krævede af træning, og ikke mindst tid at deltage på “højt” niveau inden for eSport.
Dog blev jeg med tiden sorteret fra, da fodbold begyndte at fylde mere i min hverdag, og jeg kunne derved ikke følge med i træningerne, hvorfor jeg stille og roligt faldt bagud i forhold til mine medspillere. eSport er altså noget som kræver konstant træning for forbedring, og i hvilket miljø har man tidligere hørt om det?

“Det er cool at være fodboldspiller!”

Foto: Lars Bo Nielsen

Navnet Anders Ericsson siger måske ikke mange noget, men han er manden bag begrebet om de 10.000 timers træning for at nå elite-niveau, hvilket muligvis ringer en klokke hos de fleste. På trods af at der findes mange andre faktorer, der spiller ind end netop de 10.000 timer (hvilke jeg ikke vil gå dybden med) vil jeg påstå, at den samlede mængde af akkumuleret træning gør en stor forskel. Anekdotisk kunne jeg selv mærke, hvordan mine medspilleres større træningsmængde gjorde, at de rykkede fra mig i perioden, hvor jeg selv begyndte at lægge flere timer i fodbold. De flere timer med fodbold, styrketræning, og hvad der ellers medfølger, resulterede i at der skete fysiologiske forandringer ved mig, hvilket blandt andet var med til at skabe en bred visuel accept fra omverdenen af, at jeg var fodboldspiller, som spillede på relativt højt niveau. Prioritering af fodbold og afbud til begivenheder som tante Tuts fødselsdag blev accepteret. Med andre ord; det var noget som kunne ses, forstås og ikke mindst anerkendes bredt. Det er cool at være fodboldspiller!
I diametral modsætning har vi eSport-spilleren, som timemæssigt bruger mindst lige så lang tid på at specialisere sig inden for sit felt med træninger, som fodboldspilleren gør. Men her kommer skellet så. Der sker ikke de store fysiologiske forandringer, ej heller er det lige så socialt anerkendt at være blandt de bedste i Danmark inden for eSport. Tante Tut og resten af familien vil ikke have forståelse for dit afbud, for “du skal jo bare spille computer?”. Med andre ord er det ikke lige så cool som at være fodboldspiller, muligvis på grund af den manglende sociale accept.

Er eSport en “rigtig” sport?

Om eSports-atleter skal anerkendes som “rigtige” atleter, er et spørgsmål for sig selv, og et jeg vil gå i dybden med senere. Men om eSport skal anerkendes som en sportsgren, er jeg ikke et sekund i tvivl om. Ser vi på definitionen af sport: “an activity involving physical exertion and skill in which an individual or team competes against another or others for entertainment”, så vil jeg mene, at alle parametre opfyldes. Dét som jeg ser, der kan være en trigger for nogle, er delen med “physical exertion”. Her vil jeg prædikere for, at det ER fysisk udmattende i længden, og jeg mener, at der her kan drages paralleller til andre sportsgrene såsom motorsport, som mange ikke betvivler et sekund som værende en sportsgren. I min optik er der ingen forskel på at styre en bil eller styre en karakter i et spil. Vil de selvsamme personer som underkender eSport som værende en sport også betvivle om Lewis Hamilton er en atlet? Jeg tvivler. Nogle vil helt sikkert skyde denne argumentation ned, da motorsportsudøvere udsættes for et stort fysisk pres i form af g-krafter – et argument jeg helt sikker kan følge. Men bare for at manifestere min argumentation, så er skak, dart og curling altså anerkendte sportsgrene!
Det hele munder ud i, hvad der er socialt accepteret, og hvad der ikke er, og det første skridt for at blive anerkendt er derfor, at eSport bliver anerkendt som en sport.

Hvad skal der til, for at en sportsgren bliver socialt anerkendt?

Jeg vil mene, at hvis eSport skal anerkendes som en “rigtig” sport, så kræver det, at vi får stereotypen af gameren med chips, coladåser og ølmave væk fra nethinden.
En af hovedårsagerne til at motorsportsatleter anses som atleter er, at de benytter en stor del af deres træning på at optimere deres fysik, hvilket gør dem i stand til at optimere deres krop bedst muligt til at præstere. Jeg vil vove den påstand, at fysisk træning vil kunne forbedre eSports-atleters præstationsevne betydeligt!
I elitesport taler man ofte om, at det er de små marginaler, som gør forskellen, og her ser jeg ingen undtagelse for eSport. Tværtimod tror jeg, at de forskelle, som ligger mellem eSports-atleter på øverste niveau, er lige så små, som de forskelle vi ser i dét som traditionelt anerkendes som elitesport. Hvor tit har man ikke siddet og tænkt: “Hvis bare jeg havde reageret hurtigere”. Anekdotisk ved jeg i hvert fald selv, at hvis man bare havde været en brøkdel af et sekund hurtigere i visse situationer, så kunne det have gjort forskel på liv og død (eksempelvis i Counter Strike), og det er jo netop derfor, at der er behov for at optimere på disse parametre.

I løbet af det næste stykke tid vil jeg løbende poste opslag omkring hvilke parametre jeg mener, vil kunne forbedre performance for eSports-atleter, herunder hvad man som individ selv kan gøre for at optimere sin egen præstation. Så lad os i fællesskab flytte forståelsen af, hvad det kræver at være en eSports-atlet, og hvordan det på lige fod kan sammenlignes med “almindelige” atleter.


Danske eSport - Facebook chatgruppe https://www.facebook.com/groups/1508178942841208/

eSport.dk - Hurtige eSports nyheder https://www.facebook.com/eSportdk/

No comments

Skriv et svar

Log ind:

Aktive Turneringer

Artikler