Menu

Organisering af dansk esport

Paneldebat
DIF, DGI, eSport Danmark og Kulturborgmester Carl Christian Ebbesen, vil, under esportskonferencen, diskutere organisering af dansk esport. Se detaljer her

Esporten er ikke længere bare stor, men væksten har virkelig taget fart.
I Danmark går det så stærkt, at hvis det fortsætter er der ikke langt til at vi bliver en af verdens førende esportsnationer.
På talentsiden er vi allerede ret stærke, når det kommer til spillere.
Vi er det eneste land med 2 FIFA verdensmestre.
Vi er et af de få lande med mere end 2 hold som bliver inviteret ind i de helt store Counter-Strike turneringer.
Vi har danske topspiller med i stort set alle betydende esportstitler på verdensplan.

MEN vi halter bagefter med investeringer til resten af branchen, og der er INGEN organisering af branchen overhovedet.
Men væksten er der uanset – og toget er lige ved at spore ind i et højere gear netop nu.

Det medfører en lang række af muligheder, som Danmark skal tage seriøst.

Udenlandske penge kommer
Esporten er født i cyberspace, og cyberpace er per definition både anarkistisk, men også uden landegrænser.
Så når virksomheder rundt omkring i verden investerer i esport, så følger penge enten spillerne eller arrangørerne.
Det gælder både investorer og sponsorer.

Copenhagen Games som jo på verdensplan, præmiemæssigt, ikke er et ret stort, men esportsligt bliver regnet for et af de store, henter alene 500.000 kr. fra udenlandske sponsorer, til bare et event. Det er penge der sendes fra udlandet til Danmark!
Astralis har netop hentet Audi som sponsorer. Jeg kender ikke detaljerne, men tænker at penge kommer fra Tyskland til Astralis i Danmark.

Esporten skaber jobs og omsætning

  • Skoler. Der er i dag i omegnen af 30 skoler, der underviser i esport. Det er nye undervisere der ansættes på de forskellige skoler.
  • Hold som Astralis, North/FCK og andre har ikke alene spillere ansat, men også en hær af folk omkring dem. Det er marketingsfolk, sælgere, psykologer, diætister, manager, coaches osv.
  • Reklamebranchen. Der bruges flere og flere marketingsbudgetter, i hele spilbranchen, som kommer hele reklamebranchen til gode.
  • Events. Der er voldsomt mange esport- og gamingevents rundt omkring i landet. Der er ikke en anden branche, som har så mange events i DK! Tilsammen bliver der brugt store summer på halleje, leje af borde/stole, strøm, netværksudstyr, køb af mad/drikkevarer osv. 
  • Hoteller. I år vil deltagerne til Copenhagen Games omsætte for ca. 800.000 kr. i overnatninger til hotelbranchen
  • Alle de udenlandske spillere skaber omsætning i hotelbranchen, taxa, mad og drikke ude i byen, indkøb, fly osv.

 

Overset synlighed hos en STOR målgruppe
Esporten er global. Virkelig uden landegrænser af nogen art. En ganske almindelig ung fyr kan sidder hjemme i sit værelse og spille og snakke med 4 andre spiller som er fra usa, asien og island. Den heftige dialog der sker på tværs af landegrænser er en hverdags forteelse.

Når Copenhagen Games afvikles så har vi 2.5 mio (2016) seer på vores livestreames tilsammen.
Der er deltagere fra Kina, usa, australien, Libanon(hvis de får visa) og en lang række andre lande. Alle deltagerne får som regel en journalist eller skribent til dække deres resultater løbende tilbage til det land de kommer fra.

København og sponsorerne kommer på verdenskortet med Copenhagen Games – sådan virkelig worldwide!
Det samme gælder nationalt. Esporten bliver virkelig fulgt tæt af mange mennesker rund omkring i hele landet.

Målgruppen af unge er en meget svær gruppe at komme i kontakt med normalt. For de er ikke loyale, de er meget prisbevidste, de er meget dynamiske og flyvske. Musik og esport er nogle af de få områder, som ikke alene interesserer dem, men som også i den grad holder fast i dem.

Organisering – to do or not to do
Fodbold er globalt set organiseret i foreninger, forbund osv., og det giver en struktur som gør at både samfund, myndigheder, virksomheder og græsrødder kan arbejde med fodbold på en organiseret og struktureret måde. Derved kan man virkelig udvikle og udnytte fodbolden som noget kulturelt, som noget sportsligt og som noget forretning.

Den organisering har esport ikke.
Esporten er i dag meget anarkistisk og bliver i høj grad styret af private aktører. Det være sig spiludviklerne, arrangørerne og investorerne/sponsorerne. De er vigtige aktører og skal have deres say, men esporten har brug for en eller anden form for organisering som også sikrer spillernes rettigheder. Samtidigt skal det sikre at talenter bliver arbejdet med som hele mennesker, hvor også deres uddannelse bliver varetaget. Det bør også sikre at der er nogenlunde ensartet regler i alle turneringer, ensartet håndtering af snyd osv.

Skal man? skal man ikke? og hvis ja, så hvordan ?
Vi har til ESPORTS CONFERENCEN besøg af DIF, DGI, Forbundet ESPORT DANMARK og Kulturborgmester Carl Christian Ebbesen, som skal drøfte hvad vi gør med organisering af esporten.
Adgang til paneldebatten kræver at man har en eller anden form for gyldig billet til Copenhagen Games, men koster ellers ikke noget at deltage i.
Du kan finde al info om ESPORTS CONFERENCEN her.


Danske eSport - Facebook chatgruppe https://www.facebook.com/groups/1508178942841208/

eSport.dk - Hurtige eSports nyheder https://www.facebook.com/eSportdk/
www.slap.dk - www.eSport.dk - www.CopenhagenGames.com www.Comiccon.se ... og mere på vej :-)

No comments

Skriv et svar

Log ind:

Aktive Turneringer

Artikler